Hovedmenu


Ofte stillede spørgsmål

 

Hvad nu?

Her kan du find svar på nogle af de spørgsmål, vi oftest støder på i supporten.

Brugervejledninger til mailopsætning m.m. finder du under menupunktet Vejledninger.

 

Hvordan betaler man til Primanet?

Der udsendes kvartalsvise abonnements-/kontingent opkrævninger via nets/PBS med forfald den første bankdag i kvartalet. Medlemmer, der ikke har tilmeldt sig BetalingsService, modtager en faktura med girokort i slutningen af måneden forud for opkrævningsmåneden.

Den første faktura, efter oprettelse af medlemskab, fremsendes med Post Danmark.

Løbende regningsopgaver, udført af vore professionelle teknikere, fremsendes ligeledes med Post Danmark.

På alle fakturaer findes girokort, korttype 71, til brug for betaling, nederst på fakturaen. Ved betaling angives girokortets ident-nummer og kreditornummer. Kreditornummer er altid 82496912. Ident-nummer er unik for den enkelte faktura.

Vi anbefaler vore medlemmer at tilmelde sig Betalingsservice:

Dette kan gøres på Netbank, eller man kan bede sin bank om det.

Hertil skal bruges følgende oplysninger:

PBS nr.  05067790
Deb. Grp. Nr. 00001
Kontonummer: ( = medlemsnummer/brugernummer)

Bankforbindelse:

Sparekassen Djursland,
Vivild afdeling
Reg. nr. 9388
Kontonummer:  0000443182
Ved indbetaling hertil skal angives medlemsnummer.

Betaling fra udlandet kan ske til:

IBAN: DK6593880000443182
SWIFT: VIVIDK21

Nettet plejer at virke, men nu siger den "Siden kan ikke vises..." Hvad gør jeg?

Her er en trin for trin procedure du bør følge før du kontakter os:

Hver linie løser måske problemet, så du behøver ikke at gøre mere end nødvendigt. Kontroller derfor mellem hvert trin om nettet er ok.

Hvis du ringer til supporten vil han sikkert spørge dig om de samme ting.

  1. Har du mere end én PC i huset på nettet, så se om der er net på en af de andre. Er der det, har du en sag for en ven - eller måske vores supporter.
  2. Har du en bærbar tilsluttet dit eget private trådløse netværk, så prøv at sætte PCen til nettet via kabel. Hvis det virker nu, så se evt. punktet om privat trådløst net.
  3. Kontroller at modtageren er tændt, alle kabler sidder korrekt samt at der er lys i de lamper på evt. ruter, switch og netkort på pc-en, der plejer at være lys i (et eller flere lys for hvert stik). Støvsugeren har måske lavet ulykker.
  4. Sluk din PC, sluk din router hvis du har en og sluk din modtager. Tænd derefter i omvendt rækkefølge.
  5. Start en kommandoprompt via start-menuen-Kør-cmd. Hvis kommandoen "ping www.primanet.dk" giver svar, så ligger problemet med stor sandsynlighed på din PC.
  6. Spørg din nabo om han har net. Hvis han ikke har det, så ligger fejlen sikkert længere oppe i systemet og en af jer bør gå videre med sagen.

Nettet kører langsommere end normalt. Hvad gør jeg?

Der er mange faktorer, der påvirker hastigheden på nettet. Her er nogle ting du selv kan kontrollere:

  1. Din modtager kan have problemer. Sluk og tænd den igen.
  2. Den sender, du er tilsluttet kan have begyndende problemer. Hvis du ved hvor den er, kan du måske hjælpe både dig selv og andre ved at give den et "tryk på knappen".
  3. Din bredbåndsrouter kan have problemer. Sluk den, tænd den igen og genstart din pc.
  4. Vi ser af og til, at en router bliver beskadiget af f.eks. torden eller andre elektriske påvirkninger. Dette kan bevirke at hastigheden bliver meget langsom. Hvis du ved hvordan, kan du evt. forsøge at tilslutte din PC direkte til modtageren. Hvis hastigheden herved bliver mærkbart bedre, har du fundet fejlen.
  5. Din PC trænger til at blive renset for midlertidige filer, cookies, spyware og addware.
  6. Det kan også have noget med belastningen af nettet at gøre. Er der tilbagevendende problemer i "myldretiden" omkring kl. 17 - 21 og ikke på andre tidspunkter, bør du kontakte supporten. Det kan være, at der er ved at være behov for udvidelse af nettet i dit område.

Min PC kører langsommere end normalt, og er lang tid om at starte. Hvorfor det?

Du har sandsynligvis disken fuld af spyware og midlertidige internetfiler. Der kan også være tale om virusangreb. Nedenstående oprydningsprocedure vil som oftest kunne gøre tingene meget bedre - men bemærk at der KAN være en risiko for at PCen bliver endnu dårligere. Hvis det er tilfældet, er der kun en ting der løser problemet: en formatering og geninstallation. Derfor skal du altid tage backup af kritiske data inden du begynder!

  1. Kør diskoprydning: Start-Alle Programmer-Tilbehør-Systemværktøjer-Diskoprydning. Vælg drev C:\. Programmet har nu op til flere minutter om at starte. Når det er i gang kommer der en dialogbox op med nogle spørgsmål om hvor grundigt det skal gå til værks. Her er det vigtigt at du vælger alle de muligheder der er. Nu vil programmet køre et stykke tid. Hvor længe afhænder af hvornår det sidst er blevet kørt. Det kan tage op til ca 1/2 time.
  2. Hent en "SpyWare-renser" og kør den. Der findes mange forskellige til gratis download fra nettet.
  3. Har du et antivirusprogram? Hvis ikke, så køb et - eller hent evt. et (næsten) gratis på nettet og få det installeret. Hvis du har et program installeret, skal du være meget opmærksom på indikationer af at programmet er beskadiget, slået fra eller at det "rutinemæssigt" giver fejlmeddelelser. Hvis det er tilfældet, så geninstaller det. Sørg for at programmet er fuldt opdateret fra nettet, ellers vil det sikkert ikke have effekt. Kør en fuld virusscanning. Lad programmet klare alt det der er muligt.
  4. Slå windows-opdateringer til (Egenskaber for Denne Computer-Automatiske opdateringer), og kør Windows Update gentagne gange - indtil der ikke er mere at hente.

  5. Når Windows er genstartet en sidste gang, skal du køre en defragmentering på drev C:\. Programmet finder du her: Start-Alle Programmer-Tilbehør-Systemværktøjer-Diskdefragmentering.

    Hvis PCen efter den omgang ikke er blevet mærkbart bedre, er du nødt til at få specialisthjælp. Det er meget muligt at eneste udvej er en komplet geninstallation af windows og alle programmer.

Mit eget trådløse netværk virker dårligt. Hvad kan jeg gøre?

Allerførst: Privat trådløst net kan være vanskeligt og udgøre en væsentlig sikkerhedsrisiko. Hvis ikke du virkelig har brug for det, så brug kabler - det er både hurtigere, mere driftsikkert, mindre kompliceret og meget sikrere. Har du alligevel valgt trådløst net (og det kan der jo være gode grunde til), så følg nedenstående anbefalinger:

  1. Det er væsentligt, at du vælger den rigtige kanal med mindst muligt støj. Har du muligheden, så vælg "Auto", der vil give dig bedste valg afhængig af støjen omkring dig.
  2. Brug en anden SSID end standard.
  3. Aktiver kryptering. Typen WPA-PSK vil sikre mod lejlighedsvise "indbrud", er nem at bruge og giver god hastighed.

Trådløst netværk kan være svært. Overvej derfor at ringe til supporten, der med sikkerhed vil kunne hjælpe dig.

Min IP-telefon fungerer ikke optimalt. Hvad gør jeg?

Ingen klartone: En ip-telefonadapter/IP-telefon skal have en ip-adresse på samme måde som en ekstra pc - men den kan ikke lide at sidde bag en router. Sørg derfor at tilslutte telefonen direkte til din modtager via en switch.

Men start med at tjekke, at der er tændt for IP-telefonadapteren/IP-basestationen til IP-telefonen, hvis du har trådløse IP-telefoner. Forsøg evt. genstart af disse separat. Tjek også at kablerne sidder som oprindeligt anvist på Primanets hjemmeside/Vejledninger.

Udfald, klik mv.: Her skal fejlen først søges på netforbindelsen. Det vigtigste er en rimelig god ping uden udfald. Kniber det her, er det bedste du kan gøre at ringe til supporten.

Ekko, rumklang mv.: Her ligger fejlen typisk på det anvendte udstyr. Har du den almindelige løsning med en ip-box og et "gammeldags" telefonapparat, så er problemet en dårlig tilpasning mellem de to. Det KAN være nødvendigt at forsøge sig med et andet telefonapparat eller meget bedre: En rigtig ip-telefon.

Manglende "Vis nummer": Hvis dit telefonapparat understøtter det, så kan det oftest bringes til at fungere ved at ændre nogle indstillinger på din ip-box. Kontakt supporten.

Hotspot - hvordan virker det?

Betalingsdelen af Primanet Hotspot er sikret via en krypteret forbindelse.

Den indledende del af Hotspotten er ikke krypteret, da dette umuliggør anvendelse af bestillingsformularen, før man når til betalingsdelen.

En ikke krypteret forbindelse udgør ikke en sikkerhedsrisiko når selve betalingsdelen er krypteret.

Vi er altid klar til at hjælpe dig!

Har du spørgsmål til vores produkter, kan du altid kontakte os.

Supporten er åben:
Alle hverdage mellem kl. 16 - 20
På tlf:
7020 0605

Eller benyt kontaktfomularen